OPEN BRIEF AAN REGIO TAXI SALLAND HELPT (in dit geval)

Begin januari zond ik een open brief aan Regio Taxi Salland. De brief kwam dus ook bij de pers terecht. De directeur de heer Roescher reageerde direct en vroeg o.a. telefoonnummers om met de gedupeerden te kunnen bellen en maatregelen te nemen. Ik zond hem de telefoonnummers. Na één maand en slechts één telefoontje aan de moeder, heb ik helemaal NIETS meer gehoord, dus schreef ik hem:
Geachte heer Roescher, na weken wachten, ben ik wel heel benieuwd wat de gerichte actie inhoudt, die u aankondigde.
Ik ben nooit gebeld, de moeder is 1 keer gebeld en dat was het dan? Persoonlijk vind ik het wel gek na mijn eerste mailtje. Want we hebben extra tijd, kosten, e.d. gemaakt omdat de Regio Taxi niet deed wat er beloofd werd. Benne Solinger http://www.beninbeeld.nl

Vandaag (Valentijsdag 14 februari 2012) ontving ik een mailtje van TCR Vervoer, waarin zij meedelen dat er een onkosten vergoeding van € 25,– wordt overgemaakt naar de moeder van de jongeman, ivm haar nachtelijke reis van Deventer naar Zwolle, om haar zoon zelf op te halen en naar huis te brengen. Tevens zal er een bloemetje bij haar worden afgegeven, met de excuses voor het ongemak. Dank aan de Regio Taxi Salland voor deze afwikkeling! Ik spreek de hoop uit dat er, wellicht mede door deze open brief, nog meer klantvriendelijkheid en service voor de vele klanten zal zijn dan hiervoor.Hier een onderdeel van het boeket. Ik maakte er een aantal fraaie detail foto’s van. Klik hier

Wat vooraf ging:

Geachte directie en medewerkers van de Regio Taxi Salland.

Op uw website lees ik: “Regiotaxi Salland is een vorm van vervoer voor iedereen, van jong tot oud, in de regio Zuidwest Overijssel. De regiotaxi brengt u uit en thuis. Maar het is ook mogelijk om van huis naar een halte van het openbaar vervoer gebracht te worden, of andersom. Een telefoontje en de Regiotaxi haalt u op! En dat 7 dagen in de week, tussen 6.00 uur ‘s ochtends en 1.30 uur ‘s nachts.” Dat klinkt veel belovend.

Verder staat er op uw site te lezen: “Als u met de regiotaxi wilt reizen dient u de rit minimaal 1 uur van te voren telefonisch te bestellen. Het reserveringsnummer is: 0900-8884 (€ 0,10 per minuut). Het is niet mogelijk om ritten bij de chauffeur te reserveren. Als u van de trein of de bus op de Regiotaxi wilt overstappen, bedraagt de maximale wachttijd 15 minuten, indien deze volgens dienstregeling rijdt. Wanneer u tussen 24.00 en 01.30 uur of tussen 06.00 en 08.00 uur wilt reizen dient u voor middernacht te reserveren (nog steeds geldt een minimum van 1 uur).”

Om wie gaat het?

Een kennis van mij reist regelmatig met de Regiotaxi, maar ik hoor hem nogal eens klagen over langere wachttijden en niet stipt nagekomen afspraken.

Waarom dan toch deze brief?
Om de doodeenvoudige reden dat ik het nu van heel dichtbij heb meegemaakt hoe het NIET WERKT bij de Regio Taxi Salland. Ik heb deze jongeman nu ook eens wat doorgevraagd over zijn ervaringen met deze Regio Taxi. Het blijkt meerdere malen te zijn voorgevallen, dat Regio Taxi Salland zijn afspraken niet is nagekomen. Ik weet dat hij altijd keurig op tijd een afspraak maakt.

Enkele voorbeelden die hij gaf van de afgelopen maanden.
Hij belde op tijd, zijn vriendin kwam aan met de trein en Regio Taxi Salland had zich een uur “vergist”, zij heeft een uur op het station moeten wachten.
Een keer was er vanuit Regio Taxi Salland vergeten terug te bellen met de belservice, daardoor was hij niet op tijd op de plek en was de bus al weg. Hij belde vervolgens terug, heeft heel lang in de wachtstand gestaan, maar er werd nooit meer opgenomen. Zijn moeder heeft hem toen weg moeten brengen.
Een andere keer konden ze de rit niet terugvinden in het systeem, hij heeft toen meerdere malen moeten bellen.
Kortom vele fouten, die ernstiger zijn dan ik mij ooit had gerealiseerd.

Wat is er dan nu gebeurd, waarom ik schrijf?

Het was 1e Kerstdag 2011. De jongeman reisde terug van Groningen naar Zwolle met de trein en zou rondom 00.30 uur aankomen. 23.15 uur belt hij de Regio Taxi Salland. Omdat zijn beltegoed niet hoog meer was, heeft hij van de mogelijkheid gebruik gemaakt om na 2 minuten wachttijd het cijfer 1in te toetsen. Voor de zekerheid belde hij na 10 minuten nog een keer, het was toen 23.30 uur, want hij was niet teruggebeld en wilde wel graag een taxi. Hij heeft dus zelfs 2 keer zijn telefoonnummer doorgegeven. Maar werd evengoed niet teruggebeld. En dat terwijl Regio Taxi Salland belooft dat er teruggebeld zal worden. Na ruim 10 minuten zond hij zijn moeder in Deventer, waar ik op dat moment aanwezig was, een sms. Ook zij belde Regio Taxi Salland om 23.43 uur. Er werd niet opgenomen. Na 2 minuten wachten gaf ook zij haar telefoon nummer op. Maar ook zij werd niet teruggebeld.
10 Minuten later heb ook ik gebeld en mijn telefoonnummer opgegeven. Ik vermeldde er nadrukkelijk bij dat het ging om een taxi bij station Zwolle om ongeveer half één, gaf mijn telefoonnummer op, maar werd ook niet teruggebeld.

Was er een Taxi?
Om 00.39.18 uur ontving ik een smsje dat de jongeman, met wie ik via sms contact had gehouden, op station Zwolle stond, maar dat er nog steeds geen taxi aanwezig was. Ik ben gaan bellen en heb de telefoon, waarbij overigens nooit wordt vermeld dat dit 0900 nummer € 0,10 per minuut kost (dat las ik achteraf op de site), niet meer neergelegd. Na ruim 10 minuten wachten is de moeder met haar auto naar Zwolle gaan rijden vanuit Deventer. Ik bleef aan de telefoon. Het duurde ruim 20 minuten voordat er iemand opnam met de woorden: “Zo daar zijn we weer”.
Ik was kennelijk niet degene die hij had verwacht. Ik vertelde wat er allemaal ‘NIET WAS GEBEURD’ door Regio Taxi Salland. De man begreep me eerst niet.
Aan het einde van het gesprek vertelde de man dat het heel druk was. Dat leek mij nu juist een goede reden om mensen die gebruik wilden maken van een taxi tijdig wel terug te bellen, zodat die andere maatregelen zouden kunnen nemen.
Op het laatst bood hij wel excuses aan, ik was toen ruim een half uur aan de lijn. Ook zei hij dat ik dan maar een klacht in moest dienen.

Dat doe ik middels deze open brief, want ik heb geleerd, zowel tijdens mijn werkzame leven in het ouderenwerk als later tijdens diverse vrijwilligerstaken, dat een klacht indienen maar al te vaak niets oplevert en dat is nu juist niet wat ik wil.

Ondertussen was de moeder toen al ver richting Zwolle. Ze heeft de hele weg en bij het station geen taxi’s zien rijden en is met haar zoon naar huis gereden.

Met vriendelijke groeten Benne Solinger,
namens een niet tevreden klant
Reageren kan: Klik hier om een e-mail te sturen

De open brief heb ik uiteraard gezonden naar het Overijssels e-mailadres van de Regio Taxi Salland, op grond van onderstaande reactie van de heer Marc Roesscher van TCR, zond ik hem en de TCR de brief ook. Marc Roescher schreef:

Geachte heer Solinger,

Zojuist ontving ik via een kennis, die bij een van de door u aangeschreven kranten staat, uw brief.
Wij stonden als vervoerder TCR Vervoer blijkbaar niet op uw maillijst.
Ik had u direct willen bellen maar ik kan geen telefoonnummer op uw website vinden vandaar deze onpersoonlijke mail.
Om te beginnen zijn wij met onze bedrijven enorm druk om honderdduizenden mensen per jaar te vervoeren.
Alleen al voor de regiotaxi (Salland) rijden wij rond de 20.000 ritten per maand. U kunt ervan uitgaan dat we ons uiterste best doen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen dat doen we met een team van ruim 500 mensen.
Helaas gaan een aantal van deze ritten niet zoals het had gemoeten. Bij een door de opdrachtgever gegeven marge van 5% kunnen dat er dus maximaal 1000 per maand zijn.

Wij betreuren het dat er bij uw kennis zoveel mis is gegaan. Graag zou ik de naam van uw kennis weten zodat ik gerichte actie kan laten uitvoeren over, in ieder geval, de gebeurtenis op 1e kerstdag 2011. Daarvoor zou ik ook graag de telefoonnummers weten waar mee gebeld is zodat we eea kunnen traceren.
Uiteraard is het absoluut niet de bedoeling om zo met onze klanten om te gaan.

Ik vraag mij echter wel af wat uw doel is om dit naar zoveel media te sturen.

Graag zou ik in de gelegenheid gesteld worden om na te kunnen gaan wat er binnen onze organisatie eventueel fout is gegaan.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Wat betreft het verzenden naar de media: In mijn leven heb ik vaker (niet voor mijzelf maar voor anderen) aan de bel moeten trekken. Te vaak is er met die brieven niets gedaan. Op het moment dat dit in de pers komt, kunnen anderen reageren. Want persoonlijk vind ik het heel apart dat degene voor wie ik nu schreef, het in 3 maanden tijd nu al tenminste 4 keer heeft meegemaakt.

One Comment

  1. Robert Bruce
    June 13, 2013 08:40

    Inderdaad een heel mooi bericht. Ik ben ook in verband gebracht met de taxi IJsselstein schiphol, taxi houten schiphol, taxi IJsselstein. Bedankt voor het schrijven van zulke goede berichten en zoals ik hebben geabonneerd op uw blog, ik verwacht dat je leuke berichten als deze wordt plaatsing op een regelmatige basis.